Isteriku bukan bidadari tapi aku juga bukan malaikat

1 comments


Alhamdulillah, selawat dan salam semoga dilimpahkan kepada Rasulullah SAW, keluarga, dan sahabatnya.

Anda telah berkeluarga? Bagaimana pengalaman Anda selama mengharungi bahtera rumah tangga? Semulus dan seindah yang Anda bayangkan dahulu?

Mungkin saja Anda menjawab, “Tidak.”

Akan tetapi, izinkan saya berbeza dengan Anda, “Ya,” bahkan lebih indah daripada yang saya bayangkan sebelumnya.

Saudaraku, kehidupan rumah tangga memang penuh dengan suka duka, lika-liku, dan pasang surut. Kadang-kadang Anda senang, dan kadang-kadang Anda bersedih. Selalu sahaja, Anda tersenyum di hadapan pasangan Anda, dan kadang kala Anda cemburu dan bermasam muka.

Bukankah demikian, Saudaraku?

Berbagai tanggung jawab dalam rumah tangga sentiasa menghiasi hari-hari Anda. Semakin lama usia pernikahan Anda, maka semakin berat dan bertambah banyak perjuangan yang harus Anda tunaikan.

Tanggung jawab terhadap anak-anak, pekerjaan, kawan, masyarakat, dan lain sebagainya.

Di antara tanggung jawab yang tidak akan pernah lepas dari kehidupan Anda ialah tanggung jawab terhadap pasangan hidup Anda.

Sebelum berkahwin, sudah tentu saja Anda sebagai calon suami membayangkan bahawa pasangan hidup Anda cantik rupawan, bangsawan, kaya raya, taat, pandai mengurus rumahtangga, penyayang, sabar, dan berbagai gambaran indah.

Bukankah demikian, Saudaraku?

تُنْكَحُ الْمَرْأَةُ لأَرْبَعٍ لِمَالِهَا وَلِحَسَبِهَا وَلِجَمَالِهَا وَلِدِينِهَا فَاظْفَرْ بِذَاتِ الدِّينِ تَرِبَتْ يَدَاكَ

“Biasanya, seorang wanita dinikahi kerana empat perkara: harta kekayaannya, kedudukannya, kecantikannya, dan agamanya. Maka, hendaknya engkau lebih memilih wanita yang beragama, nescaya engkau beruntung.”

(Muttafaqun ‘alaihi)

Al-Qurthubi menjelaskan makna hadis ini dengan berkata, “Empat perkara inilah yang biasanya mendorong seorang lelaki untuk menikahi seorang wanita. Dengan demikian, hadis ini bertepatan dengan apa yang terjadi di masyarakat, dan bukan perintah untuk menjadikannya sebagai pertimbangan. Secara tekstual pun, hadis ini menunjukkan bahawa dibolehkan menikahi seorang wanita dengan keempat perkara itu. Akan tetapi, hendaknya pertimbangan agama lebih didahulukan.”

Keterangan al-Qurthubi ini sama maksud dengan hadis yang diriwayatkan oleh sahabat Abdullah bin Amr al-’Ash ra, “Nabi SAW bersabda,

لاَ تَزَوَّجُوا النِّسَاءَ لِحُسْنِهِنَّ فَعَسَى حُسْنُهُنَّ أَنْ يُرْدِيَهُنَّ وَلاَ تَزَوَّجُوهُنَّ لِأَمْوَالِهِنَّ فَعَسَى أَمْوَالُهُنَّ

أَنْ تُطْغِيَهُنَّ وَلَكِنْ تَزَوَّجُوهُنَّ عَلَى الدِّينِ وَلَأَمَةٌ خَرْمَاءُ سَوْدَاءُ ذَاتُ دِينٍ أَفْضَلُ

‘Janganlah engkau menikahi wanita hanya kerana kecantikan parasnya, kerana boleh saja parasnya yang cantik menjadikannya sengsara. Jangan pula engkau menikahinya kerana harta kekayaannya, kerana boleh saja harta kekayaan yang ia miliki menjadikan lupa daratan. Akan tetapi, hendaklah engkau menikahinya kerana agamanya. Sungguh, seorang budak wanita berhidung pesek dan berkulit hitam, tetapi ia patuh beragama, lebih utama dibanding mereka semua.’”

(Hr. Ibnu Majah; oleh al-Albani dinyatakan sebagai hadis dhaif)

Akan tetapi, sekarang, setelah Anda berkahwin, wujudkah seluruh impian dan gambaran yang dahulu terlukis dalam anganan Anda?

Bila benar-benar seluruh impian Anda wujud pada pasangan hidup Anda, maka saya turut mengucapkan selamat berbahagia di dunia dan akhirat. Bila tidak, maka tidak perlu berkecil hati atau kecewa.

Saudaraku, besarkan hati Anda, kerana nasib serupa tidak hanya menimpa Anda seorang, tetapi juga menimpa kebanyakan umat manusia.

عَنْ أَبِى مُوسَى رَضِيَ اللهُ عَنْهُ قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: كَمُلَ مِنَ الرِّجَالِ

كَثِيرٌ، وَلَمْ يَكْمُلْ مِنَ النِّسَاءِ إِلاَّ آسِيَةُ امْرَأَةُ فِرْعَوْنَ، وَمَرْيَمُ بِنْتُ عِمْرَانَ، وَإِنَّ فَضْلَ عَائِشَةَ

عَلَى النِّسَاءِ كَفَضْلِ الثَّرِيدِ عَلَى سَائِرِ الطَّعَامِ

Abu Musa ra menuturkan, “Rasulullah SAW bersabda, ‘Banyak lelaki yang dapat menggapai kesempurnaan, sedangkan tidaklah ada dari wanita yang dapat menggapainya kecuali Asiah isteri Fir’aun dan Maryam binti Imran. Sesungguhnya, kelebihan Aisyah dibanding wanita lainnya bagaikan kelebihan bubur daging [1] dibanding makanan lainnya.”

(Muttafaqun ‘alaihi)

Saudaraku, berbahagia dan berbanggalah dengan pasangan hidup Anda, kerana pasangan hidup Anda adalah wanita terbaik untuk Anda!

Anda tidak percaya? Silakan Anda membuktikannya. Bacalah sabda Nabi SAW berikut ini, lalu terapkanlah pada isteri Anda.

لاَ يَفْرَكْ مُؤْمِنٌ مُؤْمِنَةً إِنْ كَرِهَ مِنْهَا خُلُقًا رَضِيَ مِنْهَا آخَرَ

“Tidak sepatutnya bagi lelaki yang beriman untuk meremehkan wanita yang beriman. Bila ia tidak menyukai satu perangai darinya, pasti ia puas dengan perangainya yang lain.”

(Hr. Muslim)

Saudaraku, Anda kecewa kerana isteri Anda kurang pandai memasak? Tidak perlu khuatir, kerana ternyata isteri Anda adalah penyayang.

Anda kurang puas dengan isteri Anda yang kurang pandai mengurus rumah dan kurang sabar? Tidak usah berkecil hati, kerana ia begitu cantik rupawan.

Anda berkecil hati kerana isteri Anda kurang cantik? Segera besarkan hati Anda, kerana ternyata isteri Anda subur sehingga Anda mendapatkan kurniaan zuriat yang soleh dan solehah. Cuba Anda bayangkan, betapa besar penderitaan Anda bila Anda menikahi wanita cantik akan tetapi mandul.

Demikianlah seterusnya.

Tidak berperikemanusiaan bila Anda hanya pandai mengorek kekurangan isteri, namun Anda tidak mahir dalam mengorek kelebihan-kelebihannya. Buktikan Saudaraku, bahawa Anda benar-benar seorang suami yang berjiwa besar, sehingga Anda peka dalam membaca kelebihan pasangan Anda.

Dahulu, Nabi SAW begitu peka dan mahir dalam membaca segala hal, termasuk suasana hati isterinya. Aisyah mengisahkan,

قَالَ لِي رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَ سَلَّمَ: إِنِّي لَأَعْلَمُ إِذَا كُنْتِ عَنِّي رَاضِيَةً، وَإِذَا كُنْتِ عَلَيَّ

غَضْبَى . قَالَتْ: فَقُلْتُ مِنْ أَيْنَ تَعْرِفُ ذَلِكَ، فَقَالَ: أَمَّا إِذَا كُنْتِ عَنِّي رَاضِيَةً فَإِنَّكِ تَقُولِيْنَ لاَ

وَرَبِّ مُحَمَّدٍ، وَإِذَا كُنْتِ غَضْبَى قُلْتِ لاَ وَرَبِّ إِبْرَاهِيمَ. قَالَتْ: قُلْتُ أَجَلْ وَاللَّهِ يَا رَسُولَ اللَّهِ، مَا

أَهْجُرُ إِلاَّ اسْمَكَ

“Pada suatu hari, Rasulullah SAW bersabda kepadaku, ‘Sungguh, aku mengetahui bila engkau redha kepadaku, demikian pula bila engkau sedang marah kepadaku.’ Spontan, Aisyah bertanya, ‘Darimana engkau dapat mengetahui hal itu?’ Rasulullah menjawab, ‘Bila engkau sedang redha kepadaku, maka ketika engkau bersumpah, engkau berkata, ‘Tidak, demi Tuhan Muhammad. Adapun bila engkau sedang dirundung amarah, maka ketika engkau bersumpah, engkau berkata, ‘Tidak, demi Tuhan Ibrahim.’’ Mendengar penjelasan ini, Aisyah segera berkata, ‘Benar, sungguh demi Allah, wahai Rasulullah, ketika aku marah, tiada yang aku tinggalkan, kecuali namamu saja.’”

(Muttafaqun ‘alaihi)

Demikianlah teladan Nabi SAW. Beliau begitu peka dengan suasana hati isterinya, sehingga beliau dapat membaca isi hati isterinya dari ucapan sumpahnya. Walaupun Aisyah berusaha untuk menyembunyikan isi hatinya, tetap bermanis muka, sentiasa berada di sanping Rasulullah SAW, dan berbicara seperti biasa, namun Nabi SAW dapat menebak suasana hatinya dari perubahan cara bersumpahnya. Luar biasa, perhatian dan kepekaan yang tidak ada bandingnya.

Tidak menghairankan, bila baginda SAW bersabda,

خَيْرُكُمْ خَيْرُكُمْ لِأَهْلِهِ وَأَنَا خَيْرُكُمْ لِأَهْلِي

“Orang terbaik di antara kalian ialah orang yang terbaik dalam memperlakukan isterinya, dan aku adalah orang terbaik di antara kalian dalam memperlakukan isteriku.”

(Hr. At-Tirmidzi)

Bagaimana dengan Anda, Saudaraku? Dengan apa Anda dapat mengenali dan merasa suasana hati pasangan Anda?

Saudaraku, tidak ada salahnya bila sejenak Anda kembali memutar lamunan dan gambaran tentang isteri ideal dan idaman yang pernah singgah dalam benak Anda. Selanjutnya, bandingkan gambaran isteri idaman Anda dengan gambaran Rasulullah SAW tentang kaum wanita berikut ini,

الْمَرْأَةُ كَالضِّلَعِ ، إِنْ أَقَمْتَهَا كَسَرْتَهَا، وَإِنِ اسْتَمْتَعْتَ بِهَا اسْتَمْتَعْتَ بِهَا وَفِيهَا عِوَجٌ

“Wanita itu bagaikan tulang rusuk. Bila engkau ingin meluruskannya, nescaya engkau menjadikannya patah, dan bila engkau bersenang-senang dengannya, nescaya engkau dapat bersenang-senang dengannya, sedangkan ia adalah bengkok.”

(Muttafaqun ‘alaihi)

Pada riwayat lain, baginda SAW bersabda,

لاَ تَسْتَقِيمُ لَكَ الْمَرْأَةُ عَلَى خَلِيقَةٍ وَاحِدَةٍ وَإِنَّمَا هِيَ كَالضِّلَعُ إِنْ تُقِمْهَا تَكْسِرْهَا وَإِنْ تَتْرُكْهَا تَسْتَمْتِعْ

بِهَا وَفِيهَا عِوَجٌ

“Tidak mungkin isterimu bertahan dalam satu keadaan. Sesungguhnya, wanita itu bak tulang rusuk. Bila engkau ingin meluruskannya, nescaya engkau menjadikannya patah. Adapun bila engkau biarkan begitu saja, maka engkau dapat bersenang-senang dengannya, (tetapi hendaklah engkau ingat) ia adalah bengkok.”

(Hr. Ahmad)

Sekarang, silakan Anda berfikir sejenak tentang wanita pendamping hidup Anda. Temukan berbagai kelebihan padanya, dan kemudian tersenyumlah, kerana ternyata isteri Anda memiliki banyak kelebihan.

Lalu, bila pada suatu hari Anda merasa tergoda oleh kecantikan wanita lain, maka ketahuilah bahawa sesuatu yang dimiliki oleh wanita itu ternyata juga telah dimiliki oleh isteri Anda. Maka, bergegaslah untuk membuktikan hal ini pada isteri Anda. Rasulullah SAW bersabda,

إِذَا رَأَى أَحَدُكُمُ امْرَأَةً فَأَعْجَبَتْهُ فَلْيَأْتِ أَهْلَهُ فَإِنَّ مَعَهَا مِثْلَ الَّذِي مَعَهَا

“Bila engkau melihat seorang wanita, lalu ia memikat hatimu, maka segeralah datangi isterimu! Sesungguhnya, isterimu memiliki seluruh hal yang dimiliki oleh wanita yang engkau lihat itu.”

(Hr. At-Tirmidzi)

Demikianlah caranya agar Anda dapat sentiasa puas dan bangga dengan pasangan hidup Anda. Anda selalu dapat merasa bahawa ladang Anda nampak hijau, sehijau ladang tetangga, dan bahkan lebih hijau.

Selamat berbahagia dengan pasangan hidup yang telah Allah kurniakan kepada Anda. Semoga Allah memberkati bahtera rumah tangga Anda.

Sebaliknya, sebagai calon isteri, Anda juga berhak untuk mendambakan pasangan hidup yang tampan, gagah, kaya raya, pandai, berkedudukan tinggi, penuh perhatian, setia, dermawan, dan lain-lain.

Betapa indahnya gambaran rumah tangga Anda, dan betapa istimewanya pasangan hidup Anda, andai gambaran Anda ini wujud. Bukankah demikian, Saudariku?

Saudariku, setelah Anda berkahwin, benarkah seluruh kriteria suami ideal yang pernah menghiasi lamunan Anda ini wujud pada pasangan hidup Anda? Bila benar wujud, maka saya ucapkan selamat berbahagia di dunia dan akhirat, dan bila tidak, maka tidak perlu berkecil hati. Besarkan hatimu, wahai Saudariku! Percayalah, bahawa pada pasangan hidup Anda ternyata terdapat banyak kelebihan.

Bila selama ini, Saudari sakit hati kerana suami Anda miskin harta, maka tidak perlu kuatir, kerana ia penuh dengan perhatian dan tanggung jawab. Bila selama ini, Saudari kecewa kerana suami Anda ternyata kurang tampan, maka percayalah bahawa ia setia dan bertanggung jawab. Andai selama ini, Saudari kurang puas kerana suami Anda kurang perhatian dengan urusan dalam rumah, tetapi ia begitu membanggakan dalam urusan luar rumah.

Juga, andai selama ini, sikap suami Anda terhadap Anda kurang simpatik, maka tidak perlu hanyut dalam duka dan kekecawaan, karena ia masih punya jasa baik yang tidak ternilai dengan harta. Ternyata, selama ini, suami Anda telah menjaga kehormatan Anda, menjadi penyebab Anda merasakan kebahagiaan menimang putra-putri Anda.

Saudariku, Anda tidak perlu hanyut dalam kekecewaan kerana suatu hal yang ada pada diri suami Anda. Betapa banyak kelebihan-kelebihan yang ada padanya. Berbahagia dan nikmatilah kedamaian hidup rumah tangga bersamanya.

Berlarut-larut dalam kekecewaan terhadap suatu perangai suami Anda dapat menghancurkan segala keindahan dalam rumah tangga Anda. Bukan hanya hancur di dunia, bahkan berkelanjutan hingga di akhirat kelak.

Saudariku, semaklah peringatan Nabi SAW berikut ini. Agar anda dapat menjadikan bahtera rumah tangga Anda seindah dambaan Anda.

أُرِيتُ النَّارَ فَإِذَا أَكْثَرُ أَهْلِهَا النِّسَاءُ يَكْفُرْنَ، قِيلَ: أَيَكْفُرْنَ بِاللَّهِ؟ قَالَ: يَكْفُرْنَ الْعَشِيرَ، وَيَكْفُرْنَ

الإِحْسَانَ، لَوْ أَحْسَنْتَ إِلَى إِحْدَاهُنَّ الدَّهْرَ ثُمَّ رَأَتْ مِنْكَ شَيْئًا، قَالَتْ: مَا رَأَيْتُ مِنْكَ خَيْرًا قَطُّ

“Aku diberi kesempatan untuk menengok ke dalam neraka, dan ternyata kebanyakan penghuninya ialah para wanita, akibat mereka yang selalu kufur/ingkar.” Spontan, para sahabat bertanya, “Apakah yang engkau maksud adalah mereka kufur/ingkar kepada Allah?” Beliau menjawab, “Mereka biasa engkar terhadap perilaku baik, dan engkar terhadap jasa baik. Andai engkau berbuat baik kepada mereka seumur hidupmu, lalu ia mendapatkan suatu hal padamu, nescaya mereka begitu mudah berkata, ‘Aku tidak pernah mendapatkan kebaikan sedikit pun darimu.’”

(Muttafaqun ‘alaihi)

Anda mendambakan kebahagian dalam rumah tangga?

Temukanlah bahawa kebahagian hidup dan berumah tangga terletak pada genggaman tangan suami Anda. Pandai-pandailah membawa diri, sehingga suami Anda rela membentangkan kedua telapak tangannya, dan memberikan kebahagian berumah tangga kepada Anda.

Percayalah Saudariku, suami Anda adalah pasangan terbaik untuk Anda.

إِذَا صَلَّتِ الْمَرْأَةُ خَمْسَهَا وَصَامَتْ شَهْرَهَا وَحَفِظَتْ فَرْجَهَا وَأَطَاعَتْ زَوْجَهَا قِيلَ لَهَا اُدْخُلِي

الْجَنَّةَ مِنْ أَيِّ أَبْوَابِ الْجَنَّةِ شِئْتِ

“Bila seorang isteri telah mendirikan solat lima waktu, berpuasa bulan Ramadan, menjaga kesucian dirinya, dan taat kepada suaminya, nescaya kelak akan dikatakan kepadanya, ‘Silakan engkau masuk ke syurga dari pintu mana pun yang engkau suka.’”

(Hr. Ahmad dan lainnya)

Tidakkah Anda mendambakan termasuk orang-orang mukminah yang mendapatkan kebebasan masuk syurga dari pintu yang mana pun?

Semoga tulisan sederhana ini bermanfaat bagi Anda. Mohon maaf bila ada kata-kata yang kurang berkenan. Wallahu a’lam bissawab.





Katanya kau seorang pejuang

0 comments


katanya kau seorang pejuang
tapi ikhtilat mu tidak dijaga
katanya kau seorang pejuang
tapi kau masih assobiyyah

katanya kau seorang pejuang
tapi ibadah mu dan amalanmu masih seperti dahulu
katanya kau seorang pejuang
kau masih layan tv , movie dan game dgn alasan nak release tension

katanya kau seorang pejuang
cinta dunia masih menempati hatimu berbanding cinta allah dan rasulNYA
katanya kau seorang pejuang
kau sebok update isu semasa berbanding AL QURAN 1juz sehari

katanya kau seorang pejuang
kau xpun berdakwah
katanya kau seorang pejuang
kau masih layan muzik-muzik yang lagha


katanya kau seorang pejuang
tapi sering beralasan untuk dakwah dan jihad
katanya kau seorang pejuang
kau lebih bela jemaah berbanding islam

katanya kau seorang pejuang
kau masih ada karat jahiliyyah dihatimu tanpa usaha membuangnya
katanya kau seorang pejuang
mutabaah ibadahmu sangat menyedihkan

katanya kau seorang pejuang
ukhuwahmu hanya untuk kepentinganmu bukan kepentingan ummat
katanya kau seorang pejuang
kau sering tinggal QIAMULLAIL bebanding mengamalkannya

katanya kau seorang pejuang
berapa banyak ummat yang kau ziarah?
katanya kau seorang pejuang
kau sering menyalahkan orang lain berbanding diri sediri akibat lalai kerna tidak berdakwah

katanya kau seorang pejuang
kau lebih banyak berdakyah berbanding berdakwah
katanya kau seorang pejuang
tapi masa rehatmu lebih banyak berbanding masa berdakwah

katanya kau seorang pejuang
tapi untuk berinfaq saja kau sudah kikir
katanya kau seorang pejuang
hidupmu masih senang lenang dan mewah

katanya kau seorang pejuang
kau sudah menganggap dirimu mulia sedangkan kau harus lebih tawadhuk
katanya kau seorang pejuang
kau jarang sekali menangis untuk bertaubat

katanya kau seorang pejuang
kau masih seronok dengan maksiat di sekitarmu
katanya kau seorang pejuang
kau tidak rasa apa-apa bila berbuat maksiat

katanya kau seorang pejuang
kau masih malas mencari ilmu agamamu
katanya kau seorang pejuang
kau jarang sekali muhasabah dirimu sedang sering menasihati orang lain

katanya kau seorang pejuang
kau masih berpakaian tidak senonoh
katanya kau seorang pejuang
namun akhlakmu tidak ada apa yang berubah

katanya kau seorang pejuang
namun kau sering lalai dan leka berbanding insaf dan sedih
katanya kau seorang pejuang
kau lebih sibuk bersama keluarga berbanding bersama ummat

katanya kau seorang pejuang
kau masih pentingkan dirimu berbanding kepentingan ummat
katanya kau seorang pejuang
kau masih ragu dengan apa yangkau infakkan

katanya kau seorang pejuang
hafalanmu saja masih jauh lagi
katanya kau seorang pejuang
kau masih terasa asing dengan pekataan BERDAKWAH apatah lagi melakukannya

katanya kau seorang pejuang
kau masih mengumpat dan mengeji orang
katanya kau seorang pejuang
kau masih berbelah bagi antara dakwah dan dunia

katanya kau seorang pejuang
kau masih seperti dahulu
katanya kau seorang pejuang...

Couple..haram ke?

1 comments

Couple itu HARAM ke..??

Sebut saja pasal ‘couple’ rasanya dah terlampau banyak web dan blog-blog yang membincangkan isu ini. Tujuan artikel ini ditulis bukanlah untuk berterusan menghukum atau menegakkan benang yang dah sememangnya basah mahupun kering kerana jika benang yang basah atau kering ni nak ditegakkan, memang mustahil la..paling tak pun susah sebab memang susah. Kalau dah tak betul tetap tak betul jugak. Jadi janganlah kita berterusan nak menegakkannya.

Pada saat, waktu, ketika dan detik ana menarikan jari di papan kekunci laptop, ana sejenak dan berterusan berfikir. Bukan berfikir dengan anganan kosong hingga hinggap di bumi Malaysia, tetapi berfikir dengan sepenuh hati dan akal yang waras.

Pertama, mari kita lihat erti bagi satu istilah yang kita panggil cinta, couple, pacaran dalam versi indon dam macam-macam lagi. Ana dan antum semua cuba memahaminya dari kacamata remaja atau muda-mudi zaman kini. Tak usah kita melangkaui batas sehingga ke batasan orang tua, cukup dan berhenti hanya pada remaja.

Kita mulakan dengan perspektif umum dahulu. Ada yang menganggap cinta itu berlaku bila mata bertentang mata (dup dap jantung berdegup mentafsir setiap bait dari lirikan mata tersebut). Ada yang menganggap cinta itu bila ada pengisytiharan atau declaration rasmi I LOVE U atau SAYA CINTAKAN AWAK. Ada juga yang rasa cinta itu bermula bila ‘saya tahu dia suka saya’ dan ‘dia tahu saya suka dia’ (perasan tahap apa la..ye ke orang tu suka dia). Stop. Itu dah cukup.

Sebenarnya masih ramai yang keliru bila mentafsirkan makna cinta. Malahan ada yang tidak tahu bila bermulanya cinta. Ada yang cuba menghalalkan cinta menurut agama islam biarpun ia berlaku di luar perkahwinan (macam menghalalkan benda yang haram, tapi terlindung sebab nama agama..ingat agama ni permainan ke?). Yang lebih melampau lagi bila ada yang gunakan dakwah sebagai LESEN BESAR untuk bercinta. Yang ikhwah kata akhwat perlukan bantuan saya, yang akhwat pula kata ikhwah perlukan dorongan dari saya.

Persoalan yang ana nak bawakan kat sini adalah adakah couple itu haram? Kenapa? Jangan terus menjawab persoalan yang diutarakan di sini. Antum dan antunna semua teruskan membaca dan berfikir. Masalah pendefinisian couple atau cinta itu sendiri sudah mengelirukan. Bagaimana individu itu mentafsirkan cinta takkan habis kalau ditanya pada orang perseorangan. Ini kerana mereka mentafsir dari hati dan kehendak mereka. Ada yang hebat lagi menggunakan daliil dari al-quran dan petikan kata-kata ulama muktabar serta kitab-kitab tertentu. Ini semua untuk menghalalkan cinta menurut kehendak nafsu.

Susah untuk mencari kata-kata ulama mahupun imam-imam besar tentang dari mana bermulanya cinta ini. Kita ambil contoh yang paling mudah dan dekat dengan kita. Kata-kata dari filem-filem melayu zaman P Ramlee dan sebagainya (semestinya mereka tidak tergolong dalam kategori ulama dan imam besar). CINTA ITU MULANYA DARI MATA, DAN TURUNNYA KE HATI. Dari hati terbitnya rasa sayang dan dari rasa sayang perasaan rindu mula menjengah ke segenap ruang diri. Sampaikan makan pun tak kenyang (ini elok sangat diamalkan sebab ‘tak ngabehkan boras omak’ kata orang nogori), mandi tak basah (tak payah mandi la, membazir air dan duit nak bayar bil je) Betulkah ungkapan atau situasi ini? Jangan jawab persoalan ini. Teruskan membaca.

Lihat pula Firman Allah dalam surah An-Nur:

Katakanlah kepada orang laki-laki yang beriman: Hendaklah mereka menahan pandangannya, dan memelihara kemaluannya; yang demikian itu adalah lebih suci bagi mereka, sesungguhnya Allah Maha Mengetahui apa yang mereka perbuat (ayat 30)

Katakanlah kepada wanita yang beriman: Hendaklah mereka menahan pandangannya, dan memelihara kemaluannya (ayat 31)

Pertamanya dari kedua-dua ayat ini, Allah SWT memerintahkan kepada kedua-dua lelaki dan wanita yang beriman supaya menahan pandangan dan yang keduanya barulah memelihara kemaluan. Berfikir sejenak, mengapa pandangan yang harus di tahan terlebih dahulu dan bukan kemaluan yang di jaga?

Ana simpulkan secara mudah, KERANA ZINA ITU BERMULA DARI MATA DAN KEMUDIAN TURUN KE HATI! Jadi jagalah pandangan mata dari melihat atau melakukan sesuatu yang tidak sepatutnya.

Kedengaran janggal pula di telinga, ayat supaya menjaga mata dari melakukan sesuatu yang tidak sepatutnya ini. Mata bukanlah boleh melakukan apa-apa. Mata sekadar mampu melihat. Mata bukanlah seperti anggota lain seperti tangan, kaki dan lain-lain yang memang terang-terangan boleh menjadi organ penzinaan. Fikirkan lagi.

“Kami pandai jaga la kalau kami couple pun. Kami tak jumpa langsung. Kadang-kadang kami sms jek, YM dan hantar email”. Ini kata-kata orang yang pandai menjaga hubungan couple mereka. Tapi organ apakah yang mereka gunakan untuk membaca sms, YM atau email tersebut kalau bukan MATA.

Daripada Abu Hurairah r.a katanya, Nabi S.A.W. bersabda :
Sesungguhnya Allah Taala telah menetapkan nasib anak Adam mengenai zina. Tidak mustahil dia pernah melakukannya. Zina mata ialah memandang. Zina lidah ialah berkata. Zina hati ialah keinginan dan syahwat,sedangkan faraj (kemaluan) hanya menuruti atau tidak menuruti.

Lihat pula sabda Rasulullah saw di atas yang memperincikan masalah zina. Teliti turutannya. Mata adalah zina terutama yang di beri penekanan. Kemudian barulah di ikuti lidah, hati dan kemaluan. Baiklah kita hentikan perbincangan mengenai zina. Tak semua orang yang bercouple akan berzina (kononnya). Kita mula pula perbincangan mengenai sesuatu yang suci katanya. CINTA.

Cinta itu sendiri terlampau subjektif dan terlalu sukar untuk di tafsir. Ia boleh membawa kepada yang makruf jika betul caranya dan juga membawa kepada yang mungkar jika salah caranya. Cinta yang sebenar adalah cinta yang menuruti batas-batas dan tuntutan islam. Dan bila bercakap mengenai cinta yang memenuhi batasan atau tuntutan islam tentulah cinta yang telah sah HALAL di sisi Allah. Cinta selepas AKAD. Cinta adalah HAK mutlak milik Allah SWT. Ia adalah pinjaman dari Allah kepada hambanya untuk di letakkan di tempat yang sewajarnya. Ianya amat indah jika betul dan kena caranya.

Bermacam-macam rasa muncul bila kita dah suka kat orang tu. Rasa cinta itu perlu di tumpahkan menurut cara yang sebenar. Rasa cinta perlu di letakkan pada yang sepatutnya. Rasa cinta perlu di luah mengikut turutan yang sewajarnya. Apakah turutan yang sewajarnya ini?

Bila kita ketahui cinta ini milik Allah dan pinjaman dariNya kepada kita, tentulah turutan cinta yang pertama adalah cinta kepada Khaliq. Cinta teratas dan cinta teragung. Bila kita bercinta atau bercouple. Rasa cinta itu terlampau mendalam. Rasa rindu sentiasa membuak-buak dan meronta-ronta dalam jiwa. Setiap masa dan ketika kita ingin bersama. Sekiranya tidak mendengar suara pun sudah mencukupi. Dan sekiranya masih tidak mampu, membaca tulisan-tulisannya melalui sms pun sudah memadai. Setiap masa dan ketika kita rasa ragu dengan cinta pasangan. Setiap masa juga kita ingin memastikan cintanya pada kita. Setiap masa kita nak tanya “betul ker u suka i ni. betul ker u cinta i ni.” Supaya pasti cintanya tidak surut, cintanya tidak pudar seperti pudarnya pesona Cleopatra (novel tulisan Habiburahman).

Tapi dalam masa yang sama pernahkan kita pastikan atau lakukan perkara yang sama pada Allah swt? Bertanya cintaNya pada kita, memastikan supaya kita sentiasa di dalam cintaNya. Dan yakinkah kita meraih cintaNya?
Tinggalkan persoalan ini. Antum dan antunna fikir.

Klimaksnya bagi artikel ini berdasarkan huraian dari awal ialah COUPLE sebelum akad itu TIDAK HARAM kalau antum sanggup membutakan mata, hati, dan membisukan lidah antum. Betullah kata-kata pujangga, CINTA ITU BUTA!

Dan couple itu haram kalau antum tidak mahu butakan mata, hati dan bisukan lidah antum. Antum dan antunna fikir dan pilih. HARAM atau TIDAK.

By dr.muslimah